Szexuális nevelés

A gyermekkor végét jelentő kamaszkor nagy változásokkal jár mind testi, mind érzelmi szempontból. A folyamatot mindenekelőtt a testi változások jelzik. A szexuális érdeklődés egyre inkább tudatosul bennük, de a kezdeti időszakban még nem jött el a párkapcsolat ideje. Ebben az életkorban gyakori az ábrándozás egy távoli, elérhetetlen másikról (idősebb személy, tanár, énekes, színész). A fantáziálás, az idealizált szerelem is fontos: biztonságos megtapasztalása annak, milyen szerelmesnek lenni. Később következik az elérhető szerelem időszaka: a szeretet tárgya már nem egy bálvány, hanem elérhető közelségben van, épp ezért ijesztő is, magában hordja az elutasítás lehetőségét. Titok övezi ezt a szerelmet: a kamasz fél bárkinek is felfedni az érzelmeit, mert azok még túl zavarosak, fél a kigúnyolástól. Ezután eljön az a fázis, amikor már elég önbizalma van, és nem titkolja, hogy kibe szerelmes. Barátaitól azt várja el, hogy megerősítsék és támogassák érzéseit, és hogy a „szerelmét” is elfogadják, akivel „együtt jár”. Az első fizikai érintés, a kézfogás hatása akár olyan erős is lehet, hogy a serdülők képtelenek bármi más csinálni egymással, akár beszélgetni is. Ilyenkor inkább moziba mennek, vagy nagyobb társaságban maradnak, így a beszéd nem feltétlenül szükséges. A csalódás ekkor komoly érzelmi sérülést jelenthet. Az első csók az a mozzanat, amikor a szexuális izgalmat először érzik egymás társaságában, az első alkalom, hogy ki merik mutatni a fizikai vonzalmukat is egymás iránt. A szexuális együttlét az utolsó szakasza ezeknek fokozatosságot megkívánó útnak. 

Ideális lenne, ha a szexuális élet kezdete előtt a kamaszok tisztában lennének a veszélyekkel és a védekezés lehetőségeivel, valamint felelősséget tudnának vállalni önmagunkért és a partnerükért.A mai tinédzserek számára a szexualitás nem számít tabutémának. A média: a filmek, a reklámok, a magazinok, a könnyűzenei szövegek tele vannak szexuális utalásokkal, a pornográf tartalmakhoz pedig néhány klikkelés után hozzáférhetnek az interneten. Ez azonban nem jelenti azt, hogy problémamentes lenne számukra a szexualitás, többet tudnának a szex veszélyeiről. Az eltorzított valóság, a félinformációk és a tévhitek inkább összezavarják őket, amellett, hogy a nemi élet minél előbbi elkezdésének igényét válthatják ki belőlük.Ma már a biológiai érettség, a nemi élet utáni érdeklődés és a testi szerelem hamarabb jelentkezik, mint a pszichológiai érettség. A testi szerelem kezdetét a kamaszok a nagykorúságba való belépőként értékelik. Ez baj! Egy kutatás szerint azoknál a tiniknél, akik korán (vagyis lelkileg még nem éretten), 14 éves koruktól már rendszeres nemi életet élnek, később nagyobb mértékben okozott gondot a nemi úton terjedő betegség, nagyobb mértékben fordultak elő szexuális funkciózavarok, a lelki sérülésekről nem is beszélve.

A tinik érdeklődése persze természetes, a gond inkább az, hogy azért szedegetik össze tapasztalataikat a médiából (illetve egymástól), mert a hitelesebb források, a szülők és az iskola igen kevés segítséget nyújtanak az felvilágosításukban. A szülőnek már kisgyermekkorban nyitottnak kell lenni a gyermeke érdeklődésére, és az ő értelmi szintjén válaszolni a testrészek szerepét, a születés rejtélyét firtató kérdéseire. Fontos, hogy a családban többször is kifejezésre juttassák szexualitással kapcsolatos értékrendjüket, például, hogy nem támogatják a korai nemi életet. A tiniket nem tiltani kell a szextől, hanem arra biztatni, hogy értsék meg saját szexuális motivációikat, és megtanítani arra, hogyan érhetnek el párkapcsolataikban igazi intimitást. Ha pedig eljön az ideje, tudniuk kell, hogyan élhetnek biztonságos nemi életet: ismerniük kell a védekezés, a fogamzásgátlás életkorukban és számukra legmegfelelőbb módjait.

vissza>>>