Sportoljunk!

A sport által gyermekünk életre szóló élményekkel gazdagodhat, remek testi fejlődési lehetőségeket biztosíthatunk számára. Azonban az egyáltalán nem figyelmen kívül hagyható szempont, hogy milyen sportot, sportágat választunk gyermekünknek.

A különböző életkorok, különböző „edzésformákat” kívánnak meg. Az óvodás korú gyermekeknek először a szimmetrikus mozgást igénylő sportok a megfelelők, mint a torna, az ügyességi játékok. Később, nagyóvodásként már, az úszás mellett megpróbálkozhatunk a labdás játékokkal is. Alapvetően elmondható, hogy ez az életkor még nem alkalmas arra, hogy gyermekünket élsportolói pályára állítsuk, hiszen ilyenkor még nem lehet eldönteni melyik sportban lehet majd sikeres. Szülőként nem szabad abba a hibába esnünk, hogy valamely sportot rákényszerítjük gyermekünkre, nem szabad csak azért teniszezni adni, mert mi teniszezőt akarunk nevelni belőle.

Jó néhány évvel ezelőtt a „tenisz-apukák” és „korcsolya-anyukák” időszakát éltük, mindenki e két sportra vitte gyermekét, mert ez volt a „menő”, vagy mert saját gyermekkori, be nem teljesült vágyait kényszerítette gyermekére. Te ne kövesd el ezt a hibát! Az biztos, hogy az alapokat a két legösszetettebb mozgásformával megadhatjuk gyermekünknek, úszással vagy tornával. A folyamatosan izgő-mozgó apróságoknak talán ez a két legjobb energia-levezető lehetőség. A sport emellett kiválóan alkalmas arra is, hogy gyógyulási folyamatainkat segítse. És itt nemcsak kifejezetten a gyógytestnevelésre gondolunk, hanem a sport azon formáira, melyek akár a sérült gyermekek rehabilitációját, fejlesztését segítik elő, mint például a terápiás lovaglás. De a szülőfórum.hu szót ejt a gyógytorna áldásos, és szükséges hatásairól is. Arról, hogy ezt a fajta mozgást is el kell kezdeni már az óvodás korban, és nem szabad, nem érdemes megvárni vele az iskolát.

„A sport megtanít becsületesen győzni vagy emelt fővel veszíteni. A sport tehát mindenre megtanít.” – írta Ernst Hemingway. Valóban, a sportban a gyermek feloldódik, és a sport által rengeteg dolgot megtanul. Fejlődik szociális érzéke, kompromisszum-készsége, megérti, megtanulja a siker és az esetleges kudarc kezelését. Ezek mind megkönnyítik majd az iskolai alkalmazkodást.

Manapság már a hagyományos, tradicionális mozgásformák mellett, megjelentek az alternatív lehetőségek is. Apró sajtkukacunkat már játékos jógára is elvihetjük, vagy tai-chi-zhetünk vele együtt a szabadban. Teljesen mindegy, hogy a sport melyik formáját választjuk is, a lényeg a rendszeres mozgás, hiszen ezzel rengeteg későbbi betegséget tudunk megelőzni, és ne felejtsük: „Ép testben, ép lélek!”

Altrnatív mozgásformák

Sielni jó!

vissza>>>