Nevelési nehézségek

A gyermeknevelés bonyolult feladatok és döntések sorozata, és csak évek múlva mérhető le az eredmény. Ez biztos. Sokszor a terveinktől függetlenül a saját törvényei szerint is fejlődik gyermekünk és alakul az idők során.

Minden gyerek más, más a vérmérsékletük, más gének öröklődnek bennük. Ezek teljesen függetlenek a neveléstől. Minden szülő szeretné tudni mit örökölt a gyermeke. Nehéz megvizsgálni a jellem, az viselkedés és az intelligencia öröklött összetevőit, hiszen mire vizsgálhatóvá válik egy gyermek, addigra rengeteg hatás éri a környezetében, és a társadalomban.

Viszont a gyermek magatartásának kirívó esetben el kell gondolkoznunk azon is, mi mit ronthattunk el, és min szükséges változtatnunk. Ha mi változunk, a gyermek is fog.

Vegyük észre a jeleket! Ha hirtelen agresszív lesz gyermekünk, vagy éppen túlságosan visszahúzódó, biztos, hogy valami történt, ami ezt előidézte. (Pl. családon belüli haláleset, testvér érkezése, válás, stb.) Ilyenkor csökken a gyermek biztonságérzete. A legtöbb esetben a rossz magatartás csak a figyelemfelhívás eszköze. Inkább elviseli a büntetést a rosszalkodás miatt, mint a teljes figyelem hiányát. Sokszor a kudarctól való félelem, a stressz is kiválthat magatartászavarokat, amivel épp az adott helyzetet elkerülheti (pl hisztizik, bohóckodik).Sok esetben a magatartászavar ráépül a tanulási nehézségre. A kudarctól való félelem a kitartását is letöri a gyermeknek, a sikerélmény hiánya miatt már meg sem próbálkozik a feladatokkal.

Van, amikor egy gyermek nehezebben alkalmazkodik egy új környezethez, nem tud az életkorának megfelelő kapcsolatot kezdeményezni társaival, beilleszkedési nehézséggel küzd.A mozgásos nyugtalanságot, a hiperaktivitást sokszor rásütik manapság egy gyerekre. Ezeknek a gyerekeknek a magatartását a külső történések és a belső érzelmek messzemenően uralják, folyamatos mozgáskényszerük van, nem képesek nyugton ülni, állni, állandó mozgásban vannak végtagjaik. Többnyire a hiperaktivitás figyelemzavarral párosul. Ezek a gyermekek képtelenek percekig figyelni valamire és persze nyugton maradni, nem képesek figyelmüket hosszabb ideig összpontosítani. Sokszor minden érdekli őket, de minden egyszerre, rövid ideig lekötve. Innen viszont egyenes az út a tanulási nehézséghez. Van egy megfelelő rövidítés erre, ezeket a gyerekeket hívják fimota (figyelemzavar - motoros nyugtalanság - tanulászavar) gyerekeknek.

A nevelés folyamán kell a szabályrendszer, a következetesség. Emellett kell az állandóság (környezetében, napirendjében), a biztonságérzet, a megfelelő háttér, a szülők szeretete.A legtöbb esetben megoldás lehet, ha minél több időt töltünk gyermekünk társaságában, fejlesztésükbe szorosan bekapcsolódunk.  Felgyorsult világunkban fel kell vérteznünk a gyermekeinket szeretettel. Meg kell találnunk a gyermekünkhöz vezető utat, hogy segíteni és támogatni tudjuk őt. Hiszen a cél az, hogy a mindennapi életben megállja a helyét és boldog, kiegyensúlyozott emberke legyen belőle.

vissza>>>