Nevelés

Az egyensúly megtalálása: talán ez a gyermeknevelés egyik kulcsa. A túlzott szigor letöri a gyerek akaratát és behódolóvá teszi, ha pedig nincs határ, az a figyelem, törődés hiányát jelenti a gyereknek, aki elveszíti biztonságérzetét. Tudnunk kell, mik a „kőbe vésett”szabályok, és mik azok, amelyek alakíthatók, amelyekről lehet egymással „alkudozni”.

Családi kör: Megkezdődött az új tanév. Nincs annál borzasztóbb dolog, ha legféltettebb kincsünk, gyermekünk balesetet szenved.  Sajnos a mai rohanó világunkban egyre kevesebbet gondolunk magunk és szeretteink biztonságára, pedig a sajtón és a médián keresztül nap, mint nap értesülünk borzasztóbbnál borzasztóbb balesetekről. A legfrissebb statisztikai adatok szerint az iskolások 6% - át éri baleset az iskolába vezető utakon, míg az általános  iskolások 14%-a, a középiskolások 28%-a sérül meg balesetből kifolyólag magában az oktatóintézményben főleg tornaórákon és a szünetekben... tovább>>>

Társas kapcsolatok: Gyermekeink sajátos igények sze¬rint építik és élik meg társas kapcsolataikat, választanak maguknak játszótársat, szerelmet, barátot vagy épp maradnak közömbösek a másik kis társuk iránt. A választásaikat irányító előítéleteik más jellegűek a felnőttek előítéleteitől. Az idézett vers ezt a sajátos gyermeki látást és a hozzá kapcsolódó választást érzékelteti. Fontos tudnunk, hogy a gyerekek nagyon intenzíven meg is élik a kapcsolatokat kísérő érzelmeiket... tovább>>>

Tudatosságra nevelés: Manapság gyakorta találkozunk ezzel a divatossá vált kifejezéssel, hogy „tudatos”: tudatos életmód, tudatos döntés, tudatos szülő, vásárló és energiafogyasztó. Ha a jelentését pontosan nem ismernénk, érezzük a szókapcsolatokból és a kontextusból, amiben a szó megjelenik, hogy a tudatosság pozitív dolog.  Magában hordozza a tudat és a tudás jelentését is: valamilyen tudás birtokában, arról meggyőződve, valaminek a tudatában lenni, ami meghatározza döntéseinket, cselekedeteinket... tovább>>>

Nevelési problémák: Nevelés. Mindnyájan jól szeretnénk csinálni, bele is teszünk sok energiát, hogy – ahogy legszebb álmainkban elképzeljük – magabiztos, egészséges és boldog „felnőtt gyermekeket” engedjünk útjukra, ha eljön az ideje. Tudtuk, igen, már az elejétől, hogy nehéz lesz. Nagy a feladat és még kicsi a gyermek – „biztattak” tréfásan, első nekikeseredéseinket látva.  Kell a kitartás, a türelem, de még mennyire… tovább>>>

Kapcsolat az élővilággal: A mai gyerekeknek egyre kevesebb kapcsolatuk van a természettel, az élővilággal. Ezt tudjuk mindannyian, száz másik helyről hallhattuk már. De csak az a felnőtt érzi át igazán ennek a ténynek a fájdalmas voltát, aki gyermekkorában rendszeresen falun nyaralt, esetleg ott nőtt fel. Fára mászott, patakban fürdött, malacot, tyúkot etetett. Vagy az az egykori gyermek, aki sokszor élvezhette a hegyen-völgyön átbóklászott napok szépségét, a folyóparti csatangolásokat... tovább>>>

vissza>>>