Mozogjunk együtt

Mint tudjuk, a sportolás kikerülhetetlen (és szerencsére örömteli) tevékenység, amennyiben az egészségtudatos életmódra szavazunk. Segíti a mozgáskoordináció, a figyelem, az állóképesség fejlődését, jó szolgálatot tehet az önuralom, önfegyelem kibontakoztatásában is. Felfrissíti a szervezetet, jó hatással van a vérkeringésre, a szívműködésre, és még sorolhatnánk, sportágtól függően.

Ezeket a javakat gyermekeinktől sem szeretnénk „megvonni”, természetesen. Tehát sportolásra fel, mindannyian!  Jó, jó, de mikortól vihetjük le a lurkót az edzőterembe, pályára, uszodába, ahol remélhetőleg nemcsak nézelődni fog?

Vannak, akik azt gondolják, hogy a sportolást nem lehet-e elég korán kezdeni, ezért már csecsemőjüket is "beíratják" úszástanfolyamra. Hozzá kell tennünk azonban, hogy a bébi úszást semmiképpen nem szabad úszástanításnak tekintenünk. Viszont a rendszeres, irányított testmozgást a szakemberek 6-7 éves kornál előbb semmiképp nem javasolják! Ennek egyik oka az, hogy „az egészséges gyerek a szükségleteinek megfelelő mennyiséget mozog, másik oka pedig az, hogy az ízületi-, és csontrendszere, izomzata kialakulatlan, ezért nem célszerű megterhelni”(vitalitas.hu).

Mit tegyünk hát? A kisgyermekek és óvodások esetében a szülőknek nincs más dolguk, mint hogy alkalmat adjanak az önfeledt szaladgálásra, ugrálásra, fára mászásra, stb. És hogy miért van erre szükségük?  A fizikai aktivitásnak nagy szerepe van a személyiség alakulásában, az önmegismerésben, az önértékelés növelésében, a tartáshibák megelőzésben és a szervezet egészséges működésében.

Mégis mik lehetnek azok a mozgásformák, amik javasoltak ebben az életkorban, tehát az egy-hároméves gyermekek esetében?

A példamutatás és az együttes élményszerzés céljából keressünk olyan mozgásformákat, amiben a gyerekkel együtt a szülő is örömet talál. A közös túrázás (még ha kezdetben a hordozóban ül is az apróság), a kerékpározás, az uszodai pancsolás, szánkózás remek alkalmak erre.

A kezdeti "mozgósító" programok a séták, a játszóterezés, a kismotorozás. Ha van kedvünk, menjünk baba-vagy gyerektornára, baba-mama jógára. Két-háromévesen jöhet a tekerős kisbicikli, családi uszodai játékok, jégpálya megtekintése a családdal, a közös labdázás. Jó program lehet a játszóházas hancúrozás (akár már egyéves kortól is), később a gyermek táncház (kötelező a közös tánc!), rollerezés, könnyebb fal-, szikla-, akadálypálya-mászások, hosszabb túrázások több gyaloglással.

A szülői példamutatás nagyon fontos: ha a család napirendjének része a rendszeres mozgás, várható, hogy gyermek is belenő ebbe az életformába.

Mozogjon a gyermek!

Eszközök a mozgáshoz

Vízben vagyunk!

vissza>>>