Logika

Egy gyermek két éves kora körül megtanul már viszonyítani, melyik tárgy a kisebb, melyik a nagyobb, és sorba is tudja ezeket nagyság szerint rendezni. Szívesen játszik építőjátékokat, és óvodás korban megtanulja már a különböző térbeli idomok nevét is. Sok következtetésre rájön magától, viszont ha például két deciliter vizet beleöntünk egy pohárba és ugyanennyit egy vékony vázába is, lehet, hogy a vázára mutat, hogy ebben van a több.

logika_01.jpgA gyermeki gondolkodás eltér a felnőttétől. Míg például egy felnőttnél a fogalmi emlékezés dominál, vagyis az összefüggésekre, a dolgok lényegére emlékszik, addig a kisgyerek az őt érdeklő dolgokat jegyzi meg, a látvány emlékezete a jelentős, vagyis sokszor a leglényegtelenebb részletig le tud valamit írni, például milyen ruhában ült mellettünk a bácsi a villamoson.

Egy gyermek számára minden történésnek oka van, nem hisz a véletlenekben. Kisebb összefüggéseket összerak már a fejében, de bonyolultabb, egymásra épülő logikai következtetéseket még nem tud levonni. Nem véletlen, hogy mindenre visszakérdez, a „Miért..?”-ekkel.

Három éves kor felé már szereti és értékeli a játéktárgyakat a kicsi, és lesz kedvence is ezek közül, amellyel a legtöbb időt fogja eltölteni. Szívesen kezd el belevágni alkotó folyamatokba, és ezek le is kötik, varázsol a homokozóban, de papíron is egyaránt.

A játékok által tanul a gyermek a legtöbbet, ráadásul szórakozva, megerőltetés nélkül. Számukra ez nem is tanulás. Játék pedig lehet minden, nem épp a saját funkciójuk szerint használva bármilyen tárgy, de széles a kínálat a különböző játékeszközök terén is. Az a szerencsés, ha nem egyféle típusú játékokkal tömjük tele gyermekünk szobáját, hanem lehetőséget adunk neki, hogy változatosan játszhasson, sokoldalúan kihasználva a különbözőségek előnyeit. Hiszen minden játék mást fejleszthet, van, ami a kézügyességet, van, ami a kreativitást, van, ami a képzelőerőt, és van, ami a logikát.

logika_02.jpgLogikai képességet fejlesztő játék például a memóriakártya játék, ahol a kártyalapok felfordításával párokat kell összegyűjtenünk. Amellett, hogy a memóriáját fejleszti, a logikai gondolkodás is nagy segítségére lesz.
Az építőjátékok klasszikus játékok, szinte mindegyik gyerkőc imádja. Van, aki a fajátékokért van oda, de a mai korban a legtöbb kicsi a legózást részesíti előnyben.
Hasonlóan jó és hasznos időtöltést adnak a társasjátékok, ahol a gondolkodás fejlesztése mellett a szerencse is sokszor közbejátszhat, nem kis bosszúságot okozva játék közben az utolsó helyre csúszónak. Mint mindegyik közös szórakozást rejtő játék alatt, itt is figyeljünk rá, hogy a szabályokat betartsunk, és csak azért, hogy kedvezzünk, a gyerkőcöt ne hagyjuk nyerni mindegyik menetben. Nem szerencsés helyzet, ha nem tanulja meg, hogy rajta kívül vannak mások is, és másnak más érdekei lehetnek, illetve a vereség lehet motiváló erejű, a megfelelő erkölcsi példamutatásról nem is beszélve.
Online játékok közül például a buborékjáték nagyon jó fejlesztő, amikor az egymás mellett lévő azonos színű buborékokat kell kipukkasztania a gyerkőcnek. Itt a gyorsaságon kívül a logikus gondolkodás is helyet kap, miszerint valamennyire át kell látnia előre a gyerkőcnek a pukkadások okozta mozgásokat, hogy minél több golyót kipukkasszon, mielőtt nagyon felgyűlnének, és véget érne a játék. Sok oldal közöl játékválogatást, kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Érdemes kísérleteznünk vele, hogy mit választunk, mert lehet, hogy ami nekünk nem lenne kedvenc, gyermekünknél sikert arat, ügyes lesz benne, és eredményes, ami tudjuk, hogy önbizalomnövelő.
Gyermekünk logikai gondolkodását a mesék által is fejleszthetjük, a közös meseolvasás során amellett, hogy a szókincsüket bővítjük, és elősegítjük a szövegértését, a cselekmény kapcsán vissza tudnak kérdezni, hogy pontosan megértsék, hogy a szereplők mit és miért tesznek. Közben kreatív gondolkodásra is serkenthetjük a kicsit, adott esetben ők például hogyan oldanák meg a kitűzött feladatot, a hős helyett.

A logikai fejlesztésre nagyon sok foglalkoztató füzet is segítséget nyújt a gyermeknek, ezek egy részét az óvodák is támogatják, sőt, használják is, de ugyanígy magunk is beszerezhetünk otthonra párat, aminek kitöltése a gyermekünknek szintén játékos, közös móka lehet, velünk.

vissza>>>