Főzzünk-süssünk

gyerekek számára rendkívül fontos, hogy kísérletezzenek, új dolgokat ismerjenek meg. A tapasztalatgyűjtés megfelelő terepe lehet a konyha, feltéve, ha mi szülők felkészülünk az együttes munkálkodásra. Átgondoljuk, mi az a munkafolyamat, amiben csemeténk örömét leli, amivel feladatot is teljesít és segítséget is nyújt a „főszakácsnak”.

Számolni kell vele, hogy ha az apró kezek is besegítenek a házimunkába, nagyságrenddel nagyobb lesz majd a felfordulás és a főzés-sütés  is bizonyosan lassabban halad majd. Mégis érdemes ezzel próbálkozni, és egyszer-egyszer vállalkozni a közös ételkészítésre: javulhat a gyerek étvágya, mert olyan ételeket eszik, amelyek elkészítésében maga is részt vett, megerősödik a feladattudata, természetes képességei, javul az önértékelése és nem utolsósorban megtanul (idővel) rendet tenni maga után.

Először leginkább talán abban a konyhai tevékenységben találnak majd örömet, amely emlékezteti őket valamilyen kedves játéktevékenységükre. Így ha tésztát gyúrunk, tegyünk neki félre egy darabot, hogy kedvére játszhasson, dolgozhasson, „gyurmázhasson”vele. Ha a tésztából pogácsa lesz, a következő lépéseket is nagyon fogja élvezni: a szaggatást, majd a formák tepsibe helyezését.

Az idősebbeket már az adagok kimérésébe is bevonhatjuk - bár inkább azok a mértékegységek lehetnek érdekesek, amelyek nem számszerűen vannak megadva, hanem például "csipetnyi", "evőkanálnyi", "pohárnyi" adagok.  A mérés és keverés mellett a gyerekeket meg lehet tanítani, hogy salátát tépkedjenek, megmossák a zöldségeket, feltörjék a tojást, diót törjenek, barackot lehéjazzanak, borsót fejtsenek, pépet készítsenek, és sok minden másra. Fontos, hogy felhívjuk a figyelmét azokra a balesetekre, amelyek a kicsi kuktákat az elmélyült munkálkodás közben érhetik, és persze mi is tegyük meg a balesetek megelőzésére a megfelelő óvintézkedéseket. Ezeket mi is számba vesszük oldalainkon, a baj esetén pedig azok kezelési módjaira is tanácsokat adunk.

Egyszerűen elkészíthető, ízletes ételeket mutatunk be Finom és tápláló írásaiban.  Gondolunk azokra a gyerekekre is, akiknek étkezését, ételeit bizonyos hozzávalók kihagyásával, pótlásával kell elkészíteni: a tej-és lisztérzékeny gyermekekre. A Finomat, másképp rovatunkban az ő ételeiket „készítjük el”.

Végül arra biztatjuk a családot, hogy magunk szerezzük be ételeink alapanyagait, lehetőleg biztonságos forrásból: járjunk piacra vagy ültessünk, neveljünk akár kis mennyiségben zöldségeket, gyümölcsöt, fűszernövényeket. Megfigyelési játéknak sem utolsó!

Menjünk piacra!

Segít a gyermek

vissza>>>